Mój biznes, mój zgryz. Franczyza jako koło ratunkowe

System partnerski otwiera nowe pole dla działań firmy. Pozwala sięgnąć po gotowe i sprawdzone pomysły na biznes, funkcjonujące realnie na rynku. Franczyza, czyli umowa współpracy biznesowej, polega na prowadzeniu własnego przedsiębiorstwa pod szyldem innej spółki. W takim modelu kooperacji franczyzodawca udziela franczyzobiorcy licencji na wykorzystanie znaku towarowego, zapewnia wsparcie know-how oraz nakłada pewne warunki, które partner musi wypełnić.

Z pewnością wiele osób pamięta jak kilkanaście lat temu rozpoczął się proces przejmowania mniejszych sklepów przez wielkie sieci handlowe. Proces ten nie odbywał się jednak bez korzyści dla obu stron. Odpowiednio skonstruowane umowy pozwalały dotychczasowym właścicielom na dość dużą swobodę w działaniu, dając im jednocześnie do ręki nowe narzędzia, których wcześniej nie mieliby szans użyć.

Umowy partnerskie, czyli franchising, świetnie wpisały się w nastroje panujące na rynku. Zbliżający się wielkimi krokami kryzys powodował, iż coraz więcej właścicieli sklepów i placówek usługowych zaczynało odczuwać rosnący niepokój co do własnej przyszłości i perspektyw ich firm. W momencie, gdy franczyza ugruntowała się już w umysłach przedsiębiorców i przestała budzić negatywne skojarzenia, okazała się ratunkiem dla wielu niewielkich, często rodzinnych działalności.

Franczyzowe wybawienie od firmowych problemów

Podpisanie umowy franczyzy co prawda równa się ze zmianami, ale pracując pod nowym szyldem i ze świetnym zapleczem, można wystartować powtórnie z kompletnym modelem biznesowym oraz rozpoznawalną marką. Dzięki temu franczyzobiorca, przy wsparciu silnego i doświadczonego partnera, ma szansę odczuć szybki wzrost rentowności biznesu. A generowanie zysków — jak wiadomo — jest celem każdej firmy.

Poza oczywistymi korzyściami płynącymi z umowy, takimi jak wsparcie technologiczne i merytoryczne, zakup produktów po niższych cenach, wyłączność terytorialna bądź zobowiązanie franczyzodawcy do dostarczania materiałów reklamowych i promowania marki w mediach, franczyza wiąże się też z obowiązkami po stronie franczyzobiorcy.

Zachowanie tajemnicy handlowej czy obowiązek zaopatrywania się u właściciela licencji to standardowe zapisy we wszystkich właściwie tego typu umowach. Oczywiście jest to logiczna konsekwencja, która służy wypracowaniu większych zysków przez franczyzodawcę. Wreszcie licencji na daną markę wraz z efektywną koncepcją biznesową nikt nikomu nie daje za darmo.

Warto pamiętać, że pomysł, który odniósł już sukces z całą pewnością niesie z sobą wyższy komfort, wynikający z poczucia bezpieczeństwa. Dlatego przedsiębiorcy relatywnie chętnie podejmują inwestycyjne wyzwanie franczyzy. W przypadku wystąpienia problemów z ożywieniem bieżącej działalności, przystąpienie do systemu partnerskiego może okazać się wybawieniem od firmowych problemów. Podnieść poziom dochodów lub wręcz uchronić biznes przed zamknięciem.

Biznes z pomysłem, czyli franczyza w pożądanej branży

Niezależni właściciele małego biznesu zainteresowani przystąpieniem do sieci mają spory wybór interesujących systemów. Zróżnicowanie form i rosnąca liczba świadczeniodawców na rynku sprawiają, że praktycznie każdy inwestor może wyłonić odpowiedni dla siebie koncept współpracy.

Ogólnie biorąc, na etapie selekcji, istotna jest znajomość lokalnego otoczenia. Należy przy tym określić potrzeby, charakter działalności i przestudiować różne rodzaje franczyzy. Naturalnie w skład podstawowy wpisują się trzy klasyczne warianty:

  • Franczyza dystrybucyjna (handlowa). Dystrybucyjne systemy franczyzowe udostępniają partnerom prawo do sprzedaży towarów, oferując im zdefiniowany pakiet asortymentu (np. artykuły spożywczo-przemysłowe, zdrowotne, odzież, etc.).
  • Franczyza usługowa. Franczyza w sektorze usług polega na przekazaniu indywidualnemu kooperantowi oryginalnego know-how wykonywania określonych usług (np. branża HoReCa, usługi finansowe, biura nieruchomości, szkoły i licencjonowane salony, etc.).
  • Franchising produkcyjny (przemysłowy). Oprócz powyższych form można jeszcze wyróżnić franczyzę produkcyjną, która bazuje na udzieleniu licencji obejmującej proces produkcji, zgodny z zasadami ustalonymi przez franczyzodawcę.

Ile kosztuje rozpoczęcie biznesu pod szyldem franczyzodawcy?

Wszystko zależy od skali, branży i specyfiki firmy, czy też rodzaju wyrobów bądź technologii, stanowiących koronny element biznesu na licencji. Koszt inwestycji może kształtować się od kilku tysięcy złotych, do nawet kilku milionów, zwłaszcza jeśli start przewiduje uruchomienie nowego obiektu uznanej sieci.

Leave Comment

Your email address will not be published.